Hulp nodig bij het verkopen van jouw woning?
Geen probleem. Wij starten steeds met een waardebepaling van jouw vastgoed. Het is van essentieel belang dat je met een correcte en haalbare verkoopprijs het verkoopproces start.
Overweeg je om je woning te verkopen? Weet dat hier kosten aan verbonden zijn. Wij lichten ze graag even voor jou toe.
Veel kosten hangen af van de verkoopprijs van je appartement of woning. De waarde van je woning is afhankelijk van heel wat factoren, zoals de ligging ervan (op het platteland, in het dorp of midden in de stad), het bouwjaar, de bewoonbare oppervlakte, de afwerking, de welvarendheid van de streek en natuurlijk van de wet van vraag en aanbod.
Een correcte verkoopprijs vaststellen en een eventuele onderhandelingsmarge bepalen is erg belangrijk. Een kandidaat koper zoekt vaak online via sites zoals Immoscoop en Immoweb. Om op die websites een droomwoning te vinden in het enorme aanbod, moet hij, naast een aantal andere criteria, een maximum budget ingeven. Panden boven dat budget krijgt hij niet te zien. Werk je samen met een makelaar, dan kan die potentiële kopers wel informeren over jouw pand dat helemaal beantwoordt aan de vereisten, maar misschien net ietsje duurder is.
Bovendien gaan wij in samenspraak met de notaris ook andere wettelijk vereiste documenten opvragen, zoals een bodemattest, stedenbouwkundige informatie, de kadastrale legger enz. Deze kosten worden mee verrekend via jouw notaris.
Opdat potentiële kopers jouw pand vinden, moet je publiciteit voeren. Daar komt heel wat bij kijken, want je moet je woning aantrekkelijk voorstellen en degelijke informatie geven.
Om jouw woning de nodige ruchtbaarheid te kunnen geven, zijn er ook wettelijke vermeldingen die je moet opnemen in publiciteit, zoals de EPC-waarde, de watertoets, stedenbouwkundige informatie… Ook daar zorgen wij voor.
Je woonkredieten wordt gewaarborgd door een hypotheek die gemiddeld 20 а 30 jaar loopt. Verkoop je je woning eerder, dan betaal je kosten voor een ‘handlichting van de hypotheek’. Dat is een notariële akte waarbij jouw bank afstand doet van zijn waarborg op het pand. Verkoop je omdat je een nieuw pand hebt gekocht en blijf je lenen bij dezelfde bank, dan kan je vragen om het krediet van de ene woning naar de andere over te dragen.
Belastingen zijn een andere grote kostenpost. Er zijn verschillende belastingtarieven, en je moet weten of je nu registratierechten moet betalen of btw. Heb je recht op een fiscaal gunsttarief? Dit is allemaal maatwerk en hangt af van jouw situatie en van jouw pand. Je notaris informeert je op een neutrale en onafhankelijke manier.
Geen probleem. Wij starten steeds met een waardebepaling van jouw vastgoed. Het is van essentieel belang dat je met een correcte en haalbare verkoopprijs het verkoopproces start.